

A Tillig ezredforduló környéki filozófiájának termését
látjuk. A felvirágozni vélt TT-s piac vezető gyártójaként sikerült rövid
időre a saját neve alá vonzani az összes 1:120-as fejlesztést. Akkor a TT
egyenlő volt a Tilliggel. Ez persze sokaknak nem tetszett, ugyanis a közös
brand sok esetben túlzott áremelkedést is generált.
A Roco idejekorán felfedezte a TT-s piacban rejlő - bár nem
bombaként robbanó - lehetőségek erejét és nekiállt két, főleg az egykori NDK
területére szánt mozdonytípus fejlesztésének. A BR80-as kisgőzös, valamint a
BR132-es, tehát hosszabb Ludmillák gyártása azért mégis kétélű fegyvernek
tűnt. A merevkeretes, csupán három csatolt tengelyes gőzösből mindössze 10
db-ról tudunk a nagyvasúti előzményekből, viszont ezek variálása
borítékolható volt. A viszonylag kisebb invesztből gyártható kisgőzös
sikerre volt ítélve. Az is lett és az is a mai napig.
A jóval összetettebb, hat tengelyes, luganszki erőgép már
igazi kihívás annak tudatában, hogy ekkor még csak szárnyait próbálgatta az
alig tíz éve piacot örökölt Tillig a komolyabb dízelmodellek területén (is).
A már többször körberajongott modell minden elemében korrekt
munka, ezért nagyon hamar megszerette a vegyes vásárlóerővel bíró piac.
Azért is, mert míg a Roco intézte az elosztást, addig a 20 ezer ft. közeli
ár megfizethetőnek bizonyult. Az első arculcsapás akkor érte a rajongókat,
amikor a Tillig "bekebelezte" a Roco TT-s szortimentjét és ezzel egy időben
felárazta az egész TT-s kínálatot. Gondolván, hogy szűk évtizeddel a
rendszerváltás után már van annyira erős a honeckeri javaktól megfosztott,
keletnémet hobbista, hogy az erős, nyugati márkájával szemrebbenés nélkül
folytatja a modellgyűjtést. Hát éppen ez nem jött be. Annyira nem, hogy
kicsivel később el is engedte az "istállóból" a szász-svájci jópásztor a
begyűjtött modelleket és ki-ki boldogulhatott maga a szétzilált, egykoron
virágzó és jelentős, TT-s piacon.
Ma már látjuk, hogy a Roco komoly hullámvölgyek után idénre
(2011-et írunk) már jelentős gyártónak mondható a méretben, de bizony ehhez
meg kellett fizetnie a tanulópénzt.
Tesztünk főszereplője tehát még Tillig dobozból zakatol elő,
de szerencsére azóta már igen sok variáció jelent meg, eredeti, Roco
göngyölegben, bizonyítva, hogy ez a modelltípus igencsak jól sikerült,
hiszen számtalan "bőrt" lehet lehúzni az alapkonstrukcióról.

Minden bizonnyal a Ludmillák kultikus szerepe is
közrejátszik, hogy hamar megérkeztek a variációk. Az előző oldalon
dokumentált, Bttb alapra megfestett 234-es mozdony amellett, hogy tényleg
tetszetős, semmi több. Ugyanis tudjuk, hogy a 234-esek jelentős
átalakításokon estek át, így alig van közük a berliner modell alapjaként
szolgáló 130-as sorozathoz. Kai Glasser felvételén szemügyre vehetjük az
eredeti mozdonyt, valamint azt a másikat is, melyet ugyancsak legyártott a
bergheimi gyár, igaz hogy a gyűjtők körében ritkábbnak számító Wismut
köntösért mélyen a pénztárcába kell nyúlni.

Nagyon sokat nincs értelme itt fecsegnem, ugyanis a modell
összes tulajdonságát kiveséztük már a korábbi változatoknál. Elég csak
annyit, hogy a Roco már ekkor tudta a megoldást, mely a Tillig esetében még
sokáig váratott magára, nevezetesen, hogy extrém távolságok nélkül is meg
lehet építeni egy tökéletes mozdonyszekrény-forgóváz kapcsolatot.

Itt jelenik meg igazán, hogy a 132-esek oldalablakai merőben
eltértek a 130-as sorozatétól. Nem is értem, hogy a Tillig miért vágott bele
akár csak egy festési-tamponozási változatba azért, hogy a 130-asát
234-esként adja el...?

Az 5. korszakos DB keksz kicsit idegenül hat a mozdonyon
akkor, amikor mégiscsak a bordó, fehér csíkkal áll igazán jól ennek a
formavilágnak.

A modell nem kapta még meg a felragasztandó kiegészítőket.
Itt jegyzem meg, hogy az összes fellelhető kép tanúsága szerint ennek a
mozdonynak nem kerek ütközőtányérjainak kellene lenniük, hanem téglalap
alakúaknak. Nem értem, hogy a Roco miért ezt választotta.


A két forgóváz hozza a típustól elvárt minőséget és
esztétikai élményt. A Tilliggel ellentétben itt sikerült a főkeret színét
alkalmazni a teljes alvázon és futóművön. Ez így helyes.

A tető is a megnövelt teljesítmény miatt szükséges
kiegészítőkkel lett gazdagítva. Nem úgy, mint a Tillig szinte értelmetlen
modelljének teteje, ahol csak a legszükségesebbeket találjuk meg. Lásd
később!


Eddig csak a Roconál láttam, hogy a tömlő és csavarkapocs
imitációknak van egy rövidebb változata is, amit felrakhatunk a modellre
arra az oldalra is, ahol használjuk a kapcsolót, így csak a szerelvények
hatása van meg, mégsem akadályozzák a kuplungot.

Szép a Roco türkiz, vagy mentazöld 234-esének modellje,
akárcsak a sorozat többi tagja. A modell a mindig gyümölcsöző és kalandos
leunai utazások egyikén került látókörömbe annak a ténynek óriási előnyével,
hogy a licitálós árképzések töredékéért lehet ilyenkor beszerezni az ilyen
ritkaságokat.

Amikor az a szerencse éri a gyűjtőt és vasútbarátot, hogy
egy-egy mozdonytípus emblematikusabb tagjainak arányos modelljeiből a
hiányzó láncszemek is bekerüljenek a készletbe, akkor eljátszadozik a
gyártási fázisok, állomások hatásosabb szemléltetésével. Így történt ez most
is, amikor a két azonos 234-est egymás mellé raktam. Költői kérdés: vajon
feltűnik-e, hogy melyik az egzaktabb...?

Az alapszínként használt mentazöld festék mindkét esetben jó
választásnak tűnik. Ebből a távolságból még az alsó elemek színe is szinte
azonosnak mondható.

A kotró és az ütközőgerenda körüli bttb-s anomáliák tetten
érhetők a Tillig által fémjelzett ősmodellen is.
Nem úgy az előtérben álló Roco (de akkoriban ugyancsak a
Tillig által csomagolt) mozdonyon.

Azok a fránya ablakok. Nameg a hosszanti bordák. Nem is
értem, hogy hogy gondolták 234-esíteni a minden jegyében 130-as modellt...

Eddig nem tettem szóvá, de itt most feltűnik, hogy az orron
látható fehér festés bizony a Roco mozdonyánál nem lett eltalálva. Arányait
tekintve valahol a két változat között van az igazság, de ha a modellt
nézzük, akkor bizony a Tillig Ludmillája e tekintetben jobban szerepel.

És persze a hosszméretek...
Sokat esett már szó erről is, az okok ismertek.

A különbség más aspektusból. A két tető közt zongorázni
lehetne az eltérést. Csak a három ventillátor pozíciója stimmel. A többi,
egyébként a 130-asokra jellemző elemek már nem voltak jellemzők a 234-es
gépre.

A csalóka szög viszont egyformának tűnteti fel a két modellt.
Itt is láthatóak azok a jellemzők, melyekről az eddigi, ludmillás cikkekben
írtam: a szellőző rácsozat finomsága egyértelműen a Roco felé mozdítja a
mérleg nyelvét. Igaz, hogy a nagyvasúti eredetiről is hiányzik ez az egy
ablak, de itt mégis az eredendő hossztorzításra fogjuk ennek hiányát. De
nézzük csak a "púpját" a modellnek. Sok kis apróság, két különböző évjárat.
Viszont nem szabadott volna egyazon köntösbe bújtatni őket...
|