Sebnitz 2009.  Tag der offenen Tür bei TILLIG Modellbahnen

Idén lehetőségem nyílt arra, hogy mérettársaimmal egyetemben, ellátogassak a hetedik éve megrendezésre kerülő, Nyílt Napokra.

A látogatáshoz támogatást kaptam a Tillig gyár részéről Frau Marina Petau-tól, aki mindenben készségesen állt rendelkezésemre és segítette a Kupé műsor és az Indóház számára készítendő tudósításokat.

 

 

Az alábbi képek "kozmetikázatlanul" mutatják be a Tillig gyárban tett látogatást.

 

 

 

A csapat: P. Peti, Csabi, O. Peti, Tibi és Misi. Itt éppen a reggeli megérkezés első momentuma látható. Az egyenszöveg pedig: "Anyukám, megérkeztünk, minden rendben van..."

 

 

Szűk nézet a keskeny utcán, a gyár előtt: V10-es és a karos főjelzők.

 

Egy új beszerzésű fröccsöntő gép az első megtekinthető gyártóelem.

Érdekes, hogy kortól és nemtől függetlenül, igen sokan voltak kíváncsiak a gyártási folyamatokra.

A néni ezt a gépet figyelte, amiben éppen egy apró kiegészítő-öntvény készült.

Melyekből - selejt lévén - marékszámra hordtak el a látogatók.

A másik jelentős gép éppen H0-Elite egyenes talpfarácsot gyártott.

A felső emeleten elsőként a festés-előkészítő műhelybe léptünk be. Itt készülnek azok a maszkoló szerszámok, amikkel a későbbiek során mintára fújják az alkatrészt.

Ezen az asztalon épp az idei, egyszeri kiadású Strabag Santa Fe Nohab látható, mögötte a MÁV Shell múzeumtanker, elől pedig a már sorozatérett, ÖBB-s Z kocsi.

Több lépcsőben kerülnek fel a színek. A maszkolás nem ragasztószalaggal, hanem formára gyártott, szilikonsablonnal történik, amit a réz tartófülek szorítanak a munkadarabra.

Nem sikerült eldöntenem, hogy melyik az anyagában színezett kasztni. Logikusan a piros lenne az alapszín. Persze azért ügyeltek arra, hogy a teljes folyamat ne legyen fotózható...

A bejáratott szerszám már a festőkamrában. A kedves, mosolygós hölgyek szakértő kezekkel gyártották a sorozatot. Itt az idei újdonság, az ARAL festésű tartálykocsi nyeri el végső kinézetét.

Itt egyértelműen kiderül, hogy az emeletes vezérlőkocsi már anyagában megkapta a verkehrsrot színezést.

A végleges fújás előtt nagynyomással portalanítják a munkadarabot.

Következő stáció a tamponozó műhely. Furán hat, hogy a világ legnagyobb TT gyártója egy ekkora üzemrészben készíti a feliratokat. A piros-fehér kordon vezette végig a látogatókat a helyes útvonalon. A nem publikus felületeket és üzemrészeket a polcon látható, kék nejlon takarta a kíváncsi szemek elől.

Békésen megfért egymás mellett a TT-s és a H0-ás modell munkafázisa. Itt a hölgy egyetlen, apró, grafikai elemet vitt fel az OFF méretű MÁV-Start halbira.

És íme az eredmény.

Két tengelyes forgóvázak gyári összeszerelése. Itt kelnek egybe a zsámolyok, a féktuskók és a kerekek, hogy aztán a 4 tg-es teherkocsikba kerüljenek.

Az asztalsorok végén tesztkörök. Itt az Eas szerelősor mellett egy ruhátlan repülő hamburgi rója a köröket. A belső TTm pályára nem tudom, hogy mit szántak. A csokikból ítélve nem kizárt, hogy ez inkább látványelem.

Eas végszerelés.

Itt a hölgy azt mutatta be, hogy miként ellenőrzik az ágyazatokat és hogy hogyan stimmelnek a váltógeometriák.

Példás rend, ápolt, kulturált munkatársak és ami külön említésre érdemes: a hölgy szakszóval kifejezve, csökkent munkaképességű, ami egyáltalán nem befolyásolja a munkáját, hiszen "csak" süketnéma volt.

Kezei alól kerültek ki a H0 kitérők.

A másik hölgy az elektromos alkatrészeket szerelte be az Elite váltókba.

Egy másik érdekes mozzanat: a járművek ablakainak foncsorkeretezése. A fröccsöntött alkatrészre egy vékony fóliáról sütik rá a keret mintázatát.

Mielőtt tovább mennék, egy búcsúpillantás az amúgy bájosan szocreál műhelyre.

     

Ezalatt az udvaron már többszörösére duzzadt az alkatrész-, árcsökkent-és selejtdarab kiárusításra várakozó tömeg. Kb. ennél ötször hosszabb sor várt türelmesen a kis műhelybe való bejutásra.

Átsétálva a hegy tetején található Goethe Gimnáziumba, a tornateremben sokoldalú terepasztal és modell kiállítás volt. Egy nem kicsi asztal a TT hazájából.

Hamisítatlan, NDK hangulat.

Természetesen aktív gőzüzemmel.

Érkezik a Zwickau-i szállítmány.

Életkép a nyílt vonalon.

Egy igazán ügyes, követendő megoldás a tárolásra.

Már Leuna-ban is kiszúrtam ezt a kínálatot. Most jóval nyugodtabb körülmények közepette tekinthettem át a Kehrer Modellbau standját és bizony meg kellett állapítanom, hogy a messziről tetszetős vagonok közelről korántsem makulátlanok. Elnagyolt gyantaöntések, csúnya, zavaros ablakok. Kár, mert csupa olyan jármű, ami szériában nem fellelhető.

A Tillig saját standja. Jobb oldalon használt és gyári hibás modellekért ment a tülekedés.

A szokásos Tillig-nyolcas. A jó arányú, frappáns bemutatóasztal.

A vitrin tartalma izgató...

Az idei slágerek itt sem hiányozhattak: BR189-es kétszer, Holzroller és 143-as egyszeri szériában, valamint a kultuszok, a 103-asok.

Lengyel és keletnémet Szergejek, a tetszetős Bocholter 221-es, a Strabag Santa Fe-ja és a hűtőváltozatos U-boat.

A DR E5-ösei és az új Bahnpostwagenek.

Silverlines retro.

És még egyszer a hosszított fülkés tojásfejűek.

Nyálcsorgatás rulez.

A túrát Oláh Petinek és Széphelyi Misinek köszönhetjük. Misi kitartóan nyomta végig az út 2/3-át, aztán Peti vette át a volánt. Persze át is ült a sofőr helyére...:-)))