Hirtelen jött aktualitása lett, hogy friss cikk kerüljön fel
a honlapra. 2015. karácsonya közeleg és ez az év sem szűkölködött a TT
méretnek szánt újdonságokkal. Ahogyan ezt már meg is szokhattuk az elmúlt
pár esztendőben.
Az újdonságlapok már idejekorán tudtunkra adták, hogy bizony
lesz mávos színben is kezdőkészlet. Nos ez a doboz érkezett meg a
fotóasztalra, hogy mielőbb rövid bemutató készülhessen róla.
Mi is a kezdőkészlet? Két kategória létezik a TT méretben,
mióta a Tillig a legnagyobb gyártó. A régen is ismert Start Set a valódi
kezdő készlet, hiszen abban egy erősen butított mozdony, alig festett kocsik
és egy dilikörnyi sín van/volt. Talán még vezérlő sem, vagy maximum egy
telepes üzemű. A másik kategória az ún. Einsteiger Set, azaz a belépő szintű
készlet. Ez egy kicsivel többet ad az előbbinél. Van egy butított, ámde nem
annyira puritán mozdony, mint a startos, illetve van két kocsi, ami
kidolgozott, festett, tamponozott, igaz pár helyen kevesebb feliratot
kapott. Van benne egy alap vezérlő és egy ágyazatos (!) diliovál, plusz egy
konténer, egy Wartburg modell és némi kupon a sebnitzi múzeumba. Sőt, egy
kedvezményre jogosító kártya is, amivel további sínanyagot tudunk venni a
későbbiekben.
Persze a készletek beltartalma és műszaki színvonala időnként
változik, ezért a most leírtak alapján nem lehet általánosítani. Az biztos,
hogy a TRAXX dízelmozdonnyal csomagolt készletek mind azonos műszaki
beltartalommal érkeznek, csupán a járművek festése változik.
Aki mindezek után tivábbi készletekre kíváncsi, azok már egy
fokkal feljebb léphetnek és akkor találkoznak a teljesértékű modellekből
összeállított analóg, vagy digitális szettekkel. Ilyenek már más gyártótól
is elérhetők.
De nézzük a mostani karácsonyi újdonságot. Mivel a
tesztasztalon már fodult elő hasonló készlet - voltaképpen a szóban forgó
Einsterger Set legelső darabja, DB festésben - így sok újdonságot nem tudok
mutatni a teszteket figyelemmel kísérő olvasóknak. De adjuk meg az esélyt az
újonnan érkezőknek is, akik talán most és itt találkoznak először a TT méret
ma elérhető belépőjével. (pár nappal e cikk megjelenése után ennek a
mondatnak komoly jelentőséget kell tulajdonítani, hiszen még az
állítólagosan figyelmes elolvasás után is akadnak nagyon is tájékozatlan
kérdések...)
A dobozból kiszedve így áll össze a háromdarabos
járműkészlet. TRAXX dízelmozdony, egy Res alacsony oldalfalú kocsi és egy
Habbinss eltolható falú.
Közelebbről szemügyre véve voltaképpen teljesértékű
modelleket láthatunk, kivéve a mozdonyt, amennyiben ismerjük a valós
helyzetet. Egyfelől azt, hogy ez egy dízel TRAXX, ami ugyebár nincs a MÁV
kötelékében, viszont a jól ismert 480-as gúnyáját hordja, ami pedig
villanygép és emellett egy 500 001-es fantázia pályaszámot kapott. Igen,
ezért a mozdony fantáziamodell, azaz az eredeti terminológiában Freelance
mozdony. És itt kell kiemelni, nehogy bárki azt gondolja, hogy mekkora
átverés, hiszen ez egy nem létező mozdony, hogy igen, ez a gyakorlat már
megszokott a gyártótól, hogy ebben a készlet kategóriában sokszor ad ki
fantáziamodelleket.
Mert hogy, így néz ki az eredeti, teljes értékű és valós
alapokat modellező mozdony.
ű
A készlet mozdonya pedig így fest közelről. Azonnal látható,
hogy a dízelgép ugyanazt a festést kapta, mint a villany, azaz pontosan
ugyanazzal a szerszámmal készült, így már itt jelentkezik egy gazdaságossági
tényező. A végén majd megmondom a készlet árát és akkor talán mindenki
belátja, hogy mi, miért történik egy ilyen kezdőszettben.
További árcsökkentő tényező, hogy a mozdony apróbb részletei
kevésbé kidolgozottak, illetve hogy nem kapott féktárcsákat. Ellenben a
furatokba ragasztható kapaszkodók, fogantyúk benne vannak a csomagban.
A festés rendben van, pontosak a színhatárok és a tamponozás
is tűéles. Az egyik fórumon felmerült a kérdés, hogy ugyan miért nem narancs
színt kapott a mozdony, hamár magyar és akkor illenék a hazai
színcsoportokat használni. A kedves fórumtárs nem volt tisztában azzal, hogy
a gyártó merőben más szempontok alapján kell, hogy döntsön. Ez a festés
- lásd beszúrt példa - már kész van. A festőszerszám, ami egy szilikon gumi -
rézkulissza kombó, ehhez a színhez van elkészítve. A narancshoz egy teljesen
új szerszámot kellett volna gyártani, ami növeli a költségeket, az új
tamponozásról nem is beszélve. Úgyhogy ez az egyszerű oka, hogy ez a
dízelmozdony is villanyfestést kapott. Itt jegyzem meg, hogy a készlet
elérhető PKP, CD, SNCF és megannyi más társaság színeiben, ott nem tesszük
szóvá, hogy miért ilyen, hiszen vagy nem ismerjük azokat a színcsoportokat,
vagy nincs ennyire túldimenzionálva a kérdés. Egyik kedvencem a DR
színvilágába öltöztetett dízel TRAXX, a mellé csomagolt bézs-zöld startos
Reko-kkal. Gyűjtői szempontból még poénnak is mondható. Biztos akadnak a
kedves olvasók között, akik nem hallottak az Aprilscherz modellekről. Ez
amolyan áprilisi tréfa, ahol pl. III. korszakos gúnyát kap egy egyértelműen
IV. korszakos 243-as, vagy éppen a babelsbergi festőklisé alapján öltöztetik
a Krauss-Maffei kultuszdízelét. (gyk: a BR118-as egycsíkos festését kapta a
BR221-es). Ezek a modellek odakint nem a hőzöngők táborát erősítik, hanem
fontos gyűjtői példányok. Lehet, hogy ennek megítélése szempontjából is igen
távol vagyunk Európától...?
De térjünk vissza a bemutató eredeti kerékvágásába és nézzük
tovább a készlethez adott járműveket! A vagonok feliratai egzaktak, sőt a korábban, különálló
modellként kiadottakhoz képest eltérő a számozásuk.
A Habbinss esetében az árcsökkentés az alvázkeret üresen
hagyásában rejtekezik. Oda nem kerül semmilyen felirat, vagy pályaszám.
Rosszmájúan mondhatnók, hogy így legalább nincs elrontva, ahogy a
teljesértékű kocsin ez megtörtént anno.
A Res kocsi hozza a formáját, a szükséges rakoncák és
fékkerekek a mellékelt tasakban megtalálhatók.
A legelső kezdőkészletről készült teljes fotó szemlélteti,
hogy mekkora pálya és milyen vezérlő jár a mostani készlethez is. A kis
Tillig csavarhúzó örök darab. Ezzel tudjuk szétkapcsolni a vagonokat.
További jó hír, hogy a mozdony belseje pontosan megegyezik a
többi, teljesértékű változatéval, így az alkatrészek utánpótlása, sőt a
digitalizálás menete sem ördöngősség, azaz pont ugyanúgy megy, mint a többi
modellnél. Semmivel sem butább a készlet mozdonya, mint a többi, jóval
drágábban beszerezhető példány.
A befejező akkord pedig úgy szól szépen, ha megtudjuk a
készlet árát is. Az átlagosan 40 ezer ft-ért megvásárolható doboznyi modell
ára még így is alatta marad a cikkben példaként felhozott 480-as mozdony
hivatalos áránál. Sajnos manapság már egy teljesértékű mozdony 40-45 ezer
ft-tól indul a Tillig-háztól, igaz, hogy pont a mávos villany ősszel volt a
németeknél drasztikusan leakciózva, mert hogy akkor kemény 70 euróért
lehetett beszerezni (21000 ft). Na de ez nem mindig van így, a gyártó
igyekszik minél többet eladni a magasabb áron.
De ettől függetlenül, aki éppen a TT-be kezdésen, vagy
visszatérésen töri a fejét, bátran belevághat egy ilyen készletbe, már csak
azért is, mert ez már olcsóbb nem nagyon lesz. Ha sikerü elfogadni azt a
tényt, hogy a vasútmodellezés nem olcsó hobbi, akkor a korszerű játék első
lépései mindenképp egy olyan készlet kell, hogy legyen, amiben benne rejlik a
továbblépés lehetősége. Ide szúrom be egyik kedves klubtársam mai
(2015.12.06)megjegyzését, amiben reagál az értetlenkedő facebook olvasó
bejegyzésére: ott van rajta a MÁV logó, a gyerek már ennek örül, az kevésbé
érdekli, hogy egzakt-e a modell és inkább ezzel a készlettel tanuljon bele a
vasútmodellezésbe, mintsem egy sokkal sérülékenyebb, 45 ezres mozdonnyal...
A 01438-as készlet és társai mellett az út adott, a
lehetőségek megismerhetők és biztos, hogy nem fog csalódni az ifjú, vagy
újdonsült tulajdonos a TT méretben.
Ezt a készletet a
Vasútmodell Centrum szaküzlet biztosította a bemutató megírásához.
Náluk pontsan 39900 ft-ért vehető meg.
Köszönöm a figyelmet!
Tóth Gábor
masTTertape
|