Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

Tillig 01438 MÁV kezdőkészlet

 

Karácsonyi újdonság 2015.                              <<     >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK


 

Hirtelen jött aktualitása lett, hogy friss cikk kerüljön fel a honlapra. 2015. karácsonya közeleg és ez az év sem szűkölködött a TT méretnek szánt újdonságokkal. Ahogyan ezt már meg is szokhattuk az elmúlt pár esztendőben.

Az újdonságlapok már idejekorán tudtunkra adták, hogy bizony lesz mávos színben is kezdőkészlet. Nos ez a doboz érkezett meg a fotóasztalra, hogy mielőbb rövid bemutató készülhessen róla.

 

Mi is a kezdőkészlet? Két kategória létezik a TT méretben, mióta a Tillig a legnagyobb gyártó. A régen is ismert Start Set a valódi kezdő készlet, hiszen abban egy erősen butított mozdony, alig festett kocsik és egy dilikörnyi sín van/volt. Talán még vezérlő sem, vagy maximum egy telepes üzemű. A másik kategória az ún. Einsteiger Set, azaz a belépő szintű készlet. Ez egy kicsivel többet ad az előbbinél. Van egy butított, ámde nem annyira puritán mozdony, mint a startos, illetve van két kocsi, ami kidolgozott, festett, tamponozott, igaz pár helyen kevesebb feliratot kapott. Van benne egy alap vezérlő és egy ágyazatos (!) diliovál, plusz egy konténer, egy Wartburg modell és némi kupon a sebnitzi múzeumba. Sőt, egy kedvezményre jogosító kártya is, amivel további sínanyagot tudunk venni a későbbiekben.

Persze a készletek beltartalma és műszaki színvonala időnként változik, ezért a most leírtak alapján nem lehet általánosítani. Az biztos, hogy a TRAXX dízelmozdonnyal csomagolt készletek mind azonos műszaki beltartalommal érkeznek, csupán a járművek festése változik.

 

Aki mindezek után tivábbi készletekre kíváncsi, azok már egy fokkal feljebb léphetnek és akkor találkoznak a teljesértékű modellekből összeállított analóg, vagy digitális szettekkel. Ilyenek már más gyártótól is elérhetők.

 

De nézzük a mostani karácsonyi újdonságot. Mivel a tesztasztalon már fodult elő hasonló készlet - voltaképpen a szóban forgó Einsterger Set legelső darabja, DB festésben - így sok újdonságot nem tudok mutatni a teszteket figyelemmel kísérő olvasóknak. De adjuk meg az esélyt az újonnan érkezőknek is, akik talán most és itt találkoznak először a TT méret ma elérhető belépőjével. (pár nappal e cikk megjelenése után ennek a mondatnak komoly jelentőséget kell tulajdonítani, hiszen még az állítólagosan figyelmes elolvasás után is akadnak nagyon is tájékozatlan kérdések...)

 

 

A dobozból kiszedve így áll össze a háromdarabos járműkészlet. TRAXX dízelmozdony, egy Res alacsony oldalfalú kocsi és egy Habbinss eltolható falú.

 

 

Közelebbről szemügyre véve voltaképpen teljesértékű modelleket láthatunk, kivéve a mozdonyt, amennyiben ismerjük a valós helyzetet. Egyfelől azt, hogy ez egy dízel TRAXX, ami ugyebár nincs a MÁV kötelékében, viszont a jól ismert 480-as gúnyáját hordja, ami pedig villanygép és emellett egy 500 001-es fantázia pályaszámot kapott. Igen, ezért a mozdony fantáziamodell, azaz az eredeti terminológiában Freelance mozdony. És itt kell kiemelni, nehogy bárki azt gondolja, hogy mekkora átverés, hiszen ez egy nem létező mozdony, hogy igen, ez a gyakorlat már megszokott a gyártótól, hogy ebben a készlet kategóriában sokszor ad ki fantáziamodelleket.

 

 

Mert hogy, így néz ki az eredeti, teljes értékű és valós alapokat modellező mozdony.

 

ű

 

A készlet mozdonya pedig így fest közelről. Azonnal látható, hogy a dízelgép ugyanazt a festést kapta, mint a villany, azaz pontosan ugyanazzal a szerszámmal készült, így már itt jelentkezik egy gazdaságossági tényező. A végén majd megmondom a készlet árát és akkor talán mindenki belátja, hogy mi, miért történik egy ilyen kezdőszettben.

További árcsökkentő tényező, hogy a mozdony apróbb részletei kevésbé kidolgozottak, illetve hogy nem kapott féktárcsákat. Ellenben a furatokba ragasztható kapaszkodók, fogantyúk benne vannak a csomagban.

 

 

A festés rendben van, pontosak a színhatárok és a tamponozás is tűéles. Az egyik fórumon felmerült a kérdés, hogy ugyan miért nem narancs színt kapott a mozdony, hamár magyar és akkor illenék a hazai színcsoportokat használni. A kedves fórumtárs nem volt tisztában azzal, hogy a gyártó merőben más szempontok alapján kell, hogy döntsön. Ez a festés - lásd beszúrt példa - már kész van. A festőszerszám, ami egy szilikon gumi - rézkulissza kombó, ehhez a színhez van elkészítve. A narancshoz egy teljesen új szerszámot kellett volna gyártani, ami növeli a költségeket, az új tamponozásról nem is beszélve. Úgyhogy ez az egyszerű oka, hogy ez a dízelmozdony is villanyfestést kapott. Itt jegyzem meg, hogy a készlet elérhető PKP, CD, SNCF és megannyi más társaság színeiben, ott nem tesszük szóvá, hogy miért ilyen, hiszen vagy nem ismerjük azokat a színcsoportokat, vagy nincs ennyire túldimenzionálva a kérdés. Egyik kedvencem a DR színvilágába öltöztetett dízel TRAXX, a mellé csomagolt bézs-zöld startos Reko-kkal. Gyűjtői szempontból még poénnak is mondható. Biztos akadnak a kedves olvasók között, akik nem hallottak az Aprilscherz modellekről. Ez amolyan áprilisi tréfa, ahol pl. III. korszakos gúnyát kap egy egyértelműen IV. korszakos 243-as, vagy éppen a babelsbergi festőklisé alapján öltöztetik a Krauss-Maffei kultuszdízelét. (gyk: a BR118-as egycsíkos festését kapta a BR221-es). Ezek a modellek odakint nem a hőzöngők táborát erősítik, hanem fontos gyűjtői példányok. Lehet, hogy ennek megítélése szempontjából is igen távol vagyunk Európától...?

 

 

De térjünk vissza a bemutató eredeti kerékvágásába és nézzük tovább a készlethez adott járműveket! A vagonok feliratai egzaktak, sőt a korábban, különálló modellként kiadottakhoz képest eltérő a számozásuk.

 

 

A Habbinss esetében az árcsökkentés az alvázkeret üresen hagyásában rejtekezik. Oda nem kerül semmilyen felirat, vagy pályaszám. Rosszmájúan mondhatnók, hogy így legalább nincs elrontva, ahogy a teljesértékű kocsin ez megtörtént anno.

 

 

A Res kocsi hozza a formáját, a szükséges rakoncák és fékkerekek a mellékelt tasakban megtalálhatók.

 

 

A legelső kezdőkészletről készült teljes fotó szemlélteti, hogy mekkora pálya és milyen vezérlő jár a mostani készlethez is. A kis Tillig csavarhúzó örök darab. Ezzel tudjuk szétkapcsolni a vagonokat.

 

 

További jó hír, hogy a mozdony belseje pontosan megegyezik a többi, teljesértékű változatéval, így az alkatrészek utánpótlása, sőt a digitalizálás menete sem ördöngősség, azaz pont ugyanúgy megy, mint a többi modellnél. Semmivel sem butább a készlet mozdonya, mint a többi, jóval drágábban beszerezhető példány.

 

 

A befejező akkord pedig úgy szól szépen, ha megtudjuk a készlet árát is. Az átlagosan 40 ezer ft-ért megvásárolható doboznyi modell ára még így is alatta marad a cikkben példaként felhozott 480-as mozdony hivatalos áránál. Sajnos manapság már egy teljesértékű mozdony 40-45 ezer ft-tól indul a Tillig-háztól, igaz, hogy pont a mávos villany ősszel volt a németeknél drasztikusan leakciózva, mert hogy akkor kemény 70 euróért lehetett beszerezni (21000 ft). Na de ez nem mindig van így, a gyártó igyekszik minél többet eladni a magasabb áron.

De ettől függetlenül, aki éppen a TT-be kezdésen, vagy visszatérésen töri a fejét, bátran belevághat egy ilyen készletbe, már csak azért is, mert ez már olcsóbb nem nagyon lesz. Ha sikerü elfogadni azt a tényt, hogy a vasútmodellezés nem olcsó hobbi, akkor a korszerű játék első lépései mindenképp egy olyan készlet kell, hogy legyen, amiben benne rejlik a továbblépés lehetősége. Ide szúrom be egyik kedves klubtársam mai (2015.12.06)megjegyzését, amiben reagál az értetlenkedő facebook olvasó bejegyzésére: ott van rajta a MÁV logó, a gyerek már ennek örül, az kevésbé érdekli, hogy egzakt-e a modell és inkább ezzel a készlettel tanuljon bele a vasútmodellezésbe, mintsem egy sokkal sérülékenyebb, 45 ezres mozdonnyal...

A 01438-as készlet és társai mellett az út adott, a lehetőségek megismerhetők és biztos, hogy nem fog csalódni az ifjú, vagy újdonsült tulajdonos a TT méretben.

 

Ezt a készletet a Vasútmodell Centrum szaküzlet biztosította a bemutató megírásához.

Náluk pontsan 39900 ft-ért vehető meg.

 

 

Köszönöm a figyelmet!

 

Tóth Gábor

masTTertape